Oppimistehtävä:
Hiusala vastaan ravintola-ala
Asiakkaan näkökulma,
Samaa:
- Asiakkaat odottavat meidän alan ihmisiltä tuote tietoutta ja ammatti taitoa ja ravintola-alan ihmisiltä he myös odottavat ammatti taitoa ruuanvalmistuksessa ja tietoa tarjottavista ruuista, mitä he voivat suositella.
Erilaista:
- Asiakas varaa meidän alalla ajan vain itselleen ja yleensä asiakas vielä varaa sen hänen omalle parturi-kampaajalleen, jolloin hiusalan ammattilainen palvelee vain häntä ja ottaa vain hänet huomioon, kun taas ravintola-alalla asiakkaat eivät varaa heille aikaa jolloin heitä palvellaan. Tarjoilijat palvelevat tietysti samaa asiakasta loppuun asti, siitä ku hän ottaa heiltä tilauksen ja toimittaa heille laskun, mutta sama tarjoilija tarjoilee saman aikaisesti myös muille asiakkaille, eikä ole sidottu palvelemaan vain ja ainoastaan sitä tiettyä asiakasta.
Palvelun tuottajan näkökulma,
Samaa:
- Aina silloin tällöin meidän alalla joutuu jäädä ylitöihin esim. palvelutilanteen venymisen takia. Jos liike menee kiinni kello 6 ja asiakas istuu vielä penkissä ei voi hänelle sanoa että me olemme nyt sulkemassa liikkeen tulkaa takaisin huommenna niin teemme työn valmiiksi sitten, vaan on hoidettava homma loppuun vaikka menisikin ylitöiksi. Samanlailla ravintola- alalla toimitaan, jos ravintola menee kiinni mutta kaikki asiakkaat eivät ole vielä syöneet ja valmiita ei heitä voi heittää ruuat kainalossa kotiin vaan heidän kuuluu antaa asiakkaiden syödä rauhassa vaikka menisi reilusti ylitöiksi.
Erilaista:
- Meidän alalla asiakkaat useimmiten saattavat puhuvat henkilökohtaisista asioista ja purkaa sydäntään, kun taas ravintola-alalla asiakaspalvelu tilanteet ja keskustelut eivät koskaa yleensä ole niin intensiivisiä.
Yrittäjän näkökulmasta
Samaa:
-Meidän alalla pitää muistaa ettei asiakkaita haalita yhdellä kertaa liikaa, sillä tietyt työt ja niiden työvaiheet vaativat aina tietyn ajan toteutukseen, jos asiakkaita on liikaa ei niitä kaikkia kerkeä mitenkään palvella saman päivän aikana. Samoin ravintola- alalla asiakkaita ei voi olla paljon yhtä aikaa sillä kaikkien ruokien valmistuksessa menee oma aikansa ja toiset asiakkaat joutuvat odottamaan omaa ruokaansa hyvin kauan sillä kokkeja ei ole kuitenkaan jokaiselle asiakkaalle omaa ja myös pöytä paikat rajoittavat hyvin paljon. Jos kaikki pöydät ovat varattuja ei asiakkaita voi pistää syömään lattialle.
Erilaista:
- Miedän alalla tuote tilaukset ovat aika pieniä, tuotteita tilataan sitä mukaa miten niitä tarvitaan ja jos jotai tuotetta ei satu juuri sillä hetkellä olemaan tarjottavissa, sitä voi asiakkaalle tilata, jolloin hän pääsee kyseisen tuotteen hakemaan kun se on toimitettu yritykselle. Kun taas ravintola-alalla tuotteita ja aineita tilataan enemmän kun varastotilatkin on varmastikkin paljon suuremmat ja heidän pitäisi olla paremmin varautuneita siihen että asiakkaat saavat sitä ruokaa mitä ruokalistalla on tarjottavana.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Hienoa Jarna, olet rakentanut blogiasi jo melko pitkälle. Jatkossa kannattaa miettiä mitä kaikkea sinne liittää sekä väritystä. Musta tausta ei välttämättä ole lukijaystävällisin.
VastaaPoistaTehtävät olet laatinut huolella ja riittävän kattavasti. jatka samaa linjaa.